ARANJÖR OLDUN DA NE OLDU?

Röportaj Cumartesi 02 Kasım 2019 03:00

"Türkiye'de arabeski poptan ayırmak çok doğru değil, çünkü pop diye tabir ettiğimiz müziğin içinde de genelde yüksek oranda arabesk tınıları var."

Aranjör oldun da ne oldu?

 Aslı SERTDEMİR

Tarık hadi harbi harbi söyle sesini beğeniyor musun? Hiç mütevazi olamayacağım birçoğunu ikiye katlarım.

Devir artık onların devri! Bir şarkıyı söyleyen kadar yaratanların… Sözünü, bestesini, aranjesini hatta her bir notasını enstrümanından icra edenlerin devri… maalesef biz onların adlarını yeni yeni duyuyor, öğreniyoruz. İşte onlardan biri Tarık İster! Sevdiğiniz birçok şarkıda onun ruhundan bir parça var. Hem de poptan arabeske, arabeskten türküye Tarık İster her yerde…

İlk soru klişesini bozmayalım. Hadi bize kısaca kendini anlat…

Ben müziğe aşık, üretmeyi seven, öğrenmeye açık, genelde pozitif sadece slow şarkı yapmak istediğimde bilinçli bir melonkolik hal takınan biriyim. İşimle ilgili konularda çok titizim. Diğer konularda rahat bir yapım var. Hayatın akışında olmayı seviyorum.

Maddi ve manevi yönden değerlendirecek olursan, Türkiye’de müzik sektöründe yer almayı nasıl değerlendiriyorsun?

Müzik gelişmiş ülkelerde icracısına olduğu kadar o müziği üreten, yani söz yazarı, besteci ve aranjörüne de hatrı sayılır paralar kazandırıyor. Türkiye’de telif toplanan mecraların yetersizliği ve telif dağıtım yöntemleri ve hesaplamaları yetersiz olduğundan bir kere hiçbir müzik emekçisi teliften yüksek gelirler elde edemiyor. Bunun dışında şarkıyı yaptıkları şarkıcılarında şarkıyı alırken ödediği paralar iyi seviyede değil. Oysa ki misal Amerika’da veya Almanya’da sadece 1 tane hit şarkı üreten besteci veya söz yazarı ömür boyu o teliften geçinebiliyor. Bizde bu mümkün değil. Manevi yönden bakıcak olursak müzik dünyanın en güzel olgusu. Hava ve sudan sonra olmazsa olmazımız diyebilirim.

Bugüne kadar kimlerle çalıştın?

Birçok değerle sanatçı ve şarkıcıyla çalışma fırsatım oldu. Ajda Pekkan, Serdar Ortaç, Yıldız Tilbe, Bengü, Ziynet Sal, İzel, Sinan Akçıl, Ebru Yaşar, Alişan, Bülent Serttaş, Belma Şahin, Sera Tokdemir, Elif Buse Doğan, Murat Kurşun ve daha birçok değerli isim.

Yaptığın işlere bakıcak olursak hem pop müzik hemde arabesk müzik sanatçılarıyla çalışabiliyorsun, bu zor değil mi senin için?

Türkiye’de arabeski poptan ayırmak çok doğru değil, çünkü pop diye tabir ettiğimiz müziğin içinde de genelde yüksek oranda arabesk tınıları var. Bunun dışında Türk Sanat Müziği eğitimi aldığım için arabesk müzik ve diğer farklı makamlar içeren müzik türlerini düzenlemek bana çok keyif veriyor. Bu coğrafyada var olan bütün tınılar kulağımda yer etmiş. Tür ayırt etmeksizin düzenleme yaparım.

Tarık hadi harbi harbi söyle sesini beğeniyor musun?

Hiç mütevazi olamayacağım birçoğunu ikiye katlarım. (Kahkaha patlattı)

Sosyal medya hesabından zaman zaman şarkı söylediğin paylaşımlar yapıyorsun. Peki aranjör, söz yazarı ve besteci olmak yerine neden şarkı söylemiyorsun veya diğer bazı meslektaşlarının yaptığı gibi dj lik falan yapmıyorsun? Geri planda kalmayı neden istiyorsun?

Bir kere işin mutfak kısmı en güzeli ve en lezzetli yeri. İşin bu kısmında bulunmaktan çok mutluyum. Geri planda kalma gibi veya tam tersi ön planda olma gibi bi gayretim de yok. Akıştayım! Önümüzdeki dönemde kendi söylediğim şarkılarıda çıkarmayı planlıyorum. Fakat bunu ön planda olmak için değil sadece içimden geldiği için yapıyor olucam. Ama dj lik yapmayı düşünmüyorum.

Peki aranjör oldunda ne oldu?

Çok güzel oldu. Dünyaya geliş amacımın müzik olduğuna inanıyorum ve müzikle ilgilenerek bu amaca hizmet ediyorum. Çoook mutluyum.

Rap müzik hakkında ne düşünüyorsun?

Çok severim. Hiphop harika bir müzik tarzı. Genelde yabancı hiphop şarkıları dinlesemde ülkemizde de severek dinlediğim şarkılar var.

Son dönem çıkan rapçilerden beğendiğin biri var mı ve pop bitti artık rap dönemi diyenlere katılıyor musun?

Son dönemde Ezhel dikkatimi çekti. Başarılı buluyorum. Ve tabiki pop dönemi bitmedi ama ben ne yapsam tutar dönemi bitti. Eskiden bazı popüler şarkıcılar ne yapsa tutuyordu ya da öyle bi algı oluşturuluyordu. Çünkü takip edilen müzik mecraları sadece onları çalıyordu. Bi bakıma dinleyici mecburen onları dinliyordu. Fakat dijitalin gelişmesiyle artık kimse kimseyi zorla dinlemek zorunda kalmıyor ve herkes istediği sevdiği şarkıyı bulup dinleyebiliyor. Yani artık popçu da rapçi de veya arabeskçi de iyi şarkı yapmadığın sürece kimse seni dinlemek zorunda değil. Çok iyi bir pop şarkısını yine herkes bayıla bayıla dinler. Sözlere bestelere ve aranjelere biraz daha dikkat edip biraz daha özenmeliyiz. Sürekli kendimizi geliştirmeliyiz. Ben yaptım olur dönemi bitmiştir.

Birlikte çalıştığın ekibin var mı? Yoksa çalıştığın kişiler sürekli değişiyor mu çalıştığın ekip?

Zaman zaman farklı arkadaşlarla çalışsamda çoğunlukla çalıştığım sabit ekibim var. Özellikle son zamanlar da melda gürbey ile çok güzel bir iş birliği içerisindeyiz. Çok iyi şarkılar yaptık birlikte, yapmaya da devam ediyoruz. Özellikle şu an aranjelerini yaptığım ve bitmek üzere olan güven yüreyi ve Bengü şarkıları hit adayları arasında olarak görüyorum. Melda dışında Emre Kıral, Utku Ünsal, Gökhan Erken gibi önemli ses mühendisleri, Halil İbrahim Ceyhan, Sera Tokdemır ve daha birçok işinde çok iyi arkadaşlarla iş birliği içinde şarkılar yapmaya devam ediyoruz.

Meslektaşın olarak beğendiğin isimler var mı? Kendin dışında hangi aranjörlerin yaptığı işleri beğeniyorsun?

Öncelikle bu işe gönül vermiş emek veren ve çabalayan herkese saygım var. Tabi ki çok beğendiğim ve birçok işini severek dinlediğim isimler var. Bunların başında bu işte ilerlememe vesile olan Suat Aydoğan. Suat Hoca’nın benim hayatımda çok önemli bir yeri vardır. Onno Tunç, Ozan Çolakoğlu, Erhan Bayrak, İskender Paydaş, Ozan Doğulu da severek dinlediğim aranjör abilerim.

En çok heyecanlandığın proje hangisi veya hangileriydi?

Ben içinde bulunduğum her projeyi heyecan ile yapıyorum. Hepsinden ayrı ayrı bir haz duyuyorum. Fakat Ajda Pekkan aranjeleri yapıyor olmak beni en çok heyecanlandıran ve mutlu edeni. Sonrasında Ebru Yaşar, Serdar Ortaç, Yıldız Tible, Bengü, Ziynet Sali, İzel hepsi ayrı ayrı keyif aldığım projeler.

Çok politik cevap verdin… peki aranjelerin dışında en sevdiğin bestelerin hangisi?

Ben çok seri üretim beste yapan biri değilim yılda 2-3 beste veriyorum en fazla. Hepside güzel bence ama favorilerim var mı, var. Alişan’ın okuduğu ‘’zor sensiz’’ Gökçe Kırgızı’n okuduğu son ‘’rötuş’’ Serdar Ortaç  ‘’Bilmediğim Yerlerdesin’’  Belma Şahin ‘’Adı üstünde’’ ve tabi ki ‘’Ahım var’’ en sevdiklerim…

Herkesin yılladır dinlediği Telli Turnam türküsünü Elif Busedoğan ile sayende bambaşka dinledik. Listelerde uzun süre 1 de gördük. Tarık ve türkü?

Türkü ve sanat müziği özel ilgi alanım. Çok severim. Telli turnam da çok severek dinlediğim ve bağlama ile çalıp söylemeyi çok sevdiğim türküydü. Elif ile stüdyodayken bir anda bu türküyü farklı tarzda tekrar yorumlama fikri oluştu ve birkaç ay içerisinde de bitirdik. Gerçekten çok sevildi ve başarılı oldu. Klipte çok dikkat çekti. Alişan Günay Yıldırım kayseride 350 at’ın arasında çekti.

Son işini, Belma Şahin ile düetinden biraz bahset bize…

Belma’nın sesinin hayranıyım. Ve hep aklımda onunla bir çalışma yapmak vardı. Geçen sene sözleri melda’nın müziği ve aranjesi de bana ait adı üstünde şarkısını Serdar Ortaç ile okudu ve çok da başarılı oldu. Bu yaz da gel seninle yeni şarkı yapalım dedim ve yeni yapmış olduğum bestemi beraber projelendirdik. Çok güzel tepkiler alıyoruz. Ahım varın sözlerini Halil İbrahim yazdı.

Tarık ister daha neler yapıcak?

Beste ve aranje yapmaya devam edicek. Üretmeye devam yani. Bunun dışında ara ara kendi söylediğim şarkıları çıkarabilirim.