MÜZİĞE "AHENK" GEREK!

Mehtap DEMİR 07 Eki 2018

Mehtap DEMİR
Tüm Yazıları
Hayatınızda görüp görebileceğiniz en şahsına münhasır kişi olabilir sevgili Sercan Yılmaz!

Çoğumuzun aklında ve telefonunda Sercan Ahenk olarak kayıtlıdır. 

Mehtap hanım hoca abla dediği ilk anda, onun, insanları tüm kimlikleriyle seven, hayata bakışının renkliliğini görmüştüm… 

Geçen haftalarda beni arayıp, Mehtap hanım hoca abla, bak! Unkapanı’na beklerim, tadilat yaptırdım yazıhane çok güzel oldu, ayrıca senin için öyle valsler buldum ki inanamazsın dedi…

Ahenk kardeşler, zurna çalan emektar babasından devraldığı, müzik şirketini bugünlere kavuşturmuş…

Araştırmacı kişiliği, geniş hafızası, yıllarca tezgahlarda dirsek çürütmüşlüğü, anıları, dostlukları, kıvrak zekası, esprileri, fıkraları, günlük olayları hemen tiyatral hale sokan yeteneği ile Sercan tam bir sinema karakteri gibi yaşar bizim hayatımızda. 

Biz onunla sizlere ulaşan birçok çalışmaya imza attık…

Kapağında üç dilde çevirisi olan ‘Le Parfume d’ Asie Mineaure’ (Anadolu Kokusu) albümü, birbirimize övgülerle oluşturduğumuz bir repertuvardı… 1900’lerin plaklarından şehir halk şarkılarını seçmiştik. Ben yeniden okumuştum. Elazığ’dan, İzmir’den ilk defa icra edilen eserleri, 2016 yılında çıkarmıştık…

Yerli, yabancı müzik dergilerinde, eleştirmenler ve yorumculardan harika dönüşler almıştık… 

Bu aylarda, Ahenk ismini, harika albümlerin ev sahibi olduğu için ünlü müzik dergilerinde görüyoruz…

Bu çalışmalardan ben de burada bahsetmek istiyorum, zira Türkiye’de bu tip müziklerin, üretimlerin kendini anlatabileceği alan pek yok… Bir vefa borcu benimki… Olması gerekeni hatırlatmak…

Çünkü bu köşe yazılarına başlarken, kıymet verdiğimi size yazmaya söz vermiştim… 

Gelelim sevgili Sercan’ın bana gönderdiği albümlere… Hepsini tek tek dinledim… 

Hazırsanız başlıyoruz…. 

Hemdem albümü, Kul Himmet’ten, Neşet Ertaş’a, Tatyos Efendi’den, Tahir Towfiq’e içselleştirilmiş bir repertuvara sahip…

Sinan Cem Eroğlu, perdesiz akustik ve elektro gitarı, akustik ve elektro bağlaması, her eserde farklı bir tınıya sahip kavalıyla yer alırken, özgün ses rengi ve bağlamasıyla Muhlis Berberoğlu harika bir dışavurum oluşturmuşlar… 

Hemdem, Anadolu halk kültürü hem de Jazz tınılarını hissediyorsunuz, ayrıca 70’li yılların sonrasında iyice kendini hissettiren minimalist rock sentezi, Hemdem albümünün özgünlüğünde yer almış… Her eserde farklı bir boşluğa, döneme, ruha göçebileceğiniz Hemdem, Ahenk’in tınısını tarif etmiş…

…….

Tolgahan Çoğulu ve Mikrotonal albümü, Çoğulu’nun tasarladığı, perdeleri ayarlanan ve koma sesleri de elde eden, özgün gitarın neleri çalabildiğini duyuran bir çalgı albümü…

Bu yeni çalgının teknik maharetlerini, Kürdilihicazkar, Rat, Hüseyni, Hicaz Şedd-i Araban makamlarındaki eserleriyle duyrulmuş… Bir denemenin ispatı olan Mikrotonal albümü, müziksel doygunluğa ulaştırıyor… 

Benim en sevdiğim, Kız bahçende gül var mı türküsüne Ali Kazım Akdağ bağlama çalmış…Tüm günüme eşlik Eden Mikrotonal albümü, Ahenk’in yenilenebilirliğini tarif etmiş…

……

İran’ın ses ustası Nasrollah Nassehpoor ve Ahmed Ebadi gibi duayenlerden İran geleneksel müziği Redif düzenini öğrenen, iki yetenekli müzikçi, Mahroo Mostofi & Fardin Laourpour, Mecnun albümüyle beni mest ettiler… Zira, çalıp söyleme geleneğinin tüm naifliği ve samimiyeti Mecnun albümünde var… Dil ve tınının farklılaştığı, fakat, ruh ve mesajın benzeştiği, halkların değil coğrafyaların müziği olduğunu kanıtlar nitelikteki bu albümde Ahenk, müzikte sınırsızlığı tarif etmiş …

……..

Şems Trio’nun Efkar albümü, dostluğun buluştuğu bir seda olarak kulaklarımıza ulaşmış… Gitar’da Seyhmus Fidan, Çello’da Murat Süngü, Bağlama’da Selçuk Murak Kızılateş, dostluklarından ve isimlerinin baş harflerinden Şems’e ulaşmışlar… Günümüze dair her duyguyu barındırıyor Efkar…

Zira, Tatyos Efendi’nin Hüseyni Saz Semaisi, Azerbaycan Şur Rengi ve Elif Dedim türküsü çalgı icrasının kalitesi ve arajmanın özgünlüğü açısından dinleyiciye başka bir özgürlük alanı açıyor… 

Diğer yandan şehirleşme ve göçün yarattığı arabesk döneme referans, Torosların gelenek müziğine yapılan gönderme, Elazığ’a uğrayan kent müziğinin sembolü Al eyvan türküsü, farklı müzik birikimden gelen bu iç icracının, dostluklarıyla nasıl benzersiz bir duyum yarattığını göstermiş… Efkar albümüyle Şems Trio ve Ahenk, müziğin sırrını arayanların yolculuğunu kanıtlamış…