Küresel Krizlerin Odağında Enerji Güvenliği
Dünya ekonomisini sarsan salgınlar, tedarik zinciri kırılmaları, ticaret savaşları ve bölgesel çatışmalar, enerji sektörünü küresel sistemin en hassas halkası haline getirdi. Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında gerçekleştirilen COP31-IEA Üst Düzey Enerji Dönüşümü Diyaloğu toplantısında konuşan Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, jeopolitik gerilimlerin etkilerinin sınırları aşarak tüm dünyayı etkilediğini vurguladı. Uluslararası Enerji Ajansı Başkanı Fatih Birol’un moderatörlüğünü üstlendiği ve COP31 Başkanı Murat Kurum ile dünya bakanlarının katıldığı zirvede, enerji güvenliği ve iklim eyleminin eş zamanlı yürütülmesi gerektiği mesajı ön plana çıktı.
2035 Hedefi: Enerjide "Elektrik Çağı" Dönemi
Küresel enerji talebinin geçen yıl yüzde 1,3 büyüdüğünü, ancak elektrik talebindeki artışın bu hızın iki katını geçtiğini belirten Bakan Bayraktar, dünyanın resmen "elektrik çağına" adım attığını ifade etti. Elektrikli araçlar, veri merkezleri, yapay zeka sistemleri ve modern hayatın dijitalleşmesiyle tetiklenen bu tüketim patlamasına dikkat çeken Bayraktar, piyasa tasarımlarının güncellenmesi gerektiğini savundu. Türkiye’nin bu dönüşümü büyük bir fırsat olarak gördüğünü aktaran Bakan, COP31 Dönem Başkanlığı çatısı altında nihai enerji tüketiminde elektriğin payını 2035'e kadar yüzde 35'e çıkarma hedefini küresel kamuoyuyla paylaştı.

Şebeke Modernizasyonuna 30 Milyar Dolarlık Yatırım Koridoru
Türkiye’nin mevcut elektrik kurulu gücünün yaklaşık üçte ikisinin yenilenebilir kaynaklardan oluştuğunu hatırlatan Bayraktar, 2035 yılına kadar bu kapasiteyi tam 3 katına çıkaracak bir strateji izlediklerini kaydetti. Yeşil enerjideki bu büyük sıçramayı taşıyabilmek adına ulusal altyapının baştan aşağı yenileneceğini müjdeleyen Bakan, yaklaşık 30 milyar dolar bütçeli, 40 gigavatlık Yüksek Gerilim Doğru Akım (HVDC) iletim koridorunun devreye alınacağını açıkladı. Bu hamleyle birlikte Türkiye, çok daha akıllı, dijitalleşmiş ve depolama kapasitesi yüksek bir enerji şebekesine kavuşacak.
Türkiye Temiz Teknolojilerin Üretim Üssü Olacak
Yeni nesil enerji mimarisinin sadece kaynak tedarikiyle sınırlı kalmadığını, tüm değer zincirini kapsadığını belirten Enerji Bakanı, Türkiye’nin güneş panelleri, rüzgar türbinleri, batarya sistemleri ve akıllı şebeke ekipmanlarında bölgesel bir üretim merkezi haline geleceğini ifade etti. Yeşil dönüşümün anahtarı olan kritik minerallere erişim konusunda küresel lider firmalar ve teknoloji odaklı ülkelerle stratejik ortaklıklar kurulduğunu aktaran Bayraktar, sürecin ekonomik boyutuna da dikkat çekti. "En ucuz ve temiz enerji, hiç tüketilmeyen enerjidir" felsefesini hatırlatan Bakan Bayraktar, Türkiye’nin 2030 yılına kadar enerji verimliliği projeleri için 20 milyar dolarlık dev bir yatırım hacmini harekete geçirmeyi planladığını sözlerine ekledi.